Lifestyle, Smart & Healthy, Sport

Ontdek wat ‘lopen’ voor jou kan betekenen!

Iedereen die me kent, weet dat ‘lopen’ al vele jaren een grote passie is van mij. Het heeft me doorheen al die jaren ook al heel wat voordelen opgeleverd. Als ook jij de beslissing hebt genomen om te starten met lopen, dan zal je je heel binnenkort bewust worden van wat ‘ lopen’ voor jou kan betekenen.

Wat zijn de voordelen van lopen?

Voordeel 1: Je leert dat ‘motivatie’ is zoals een spier die blijvende oefening nodig heeft.

motivation

Wanneer je ooit de beslissing hebt genomen om te beginnen lopen, en vooral als je dat hebt gedaan aan de hand van een trainingsschema, dan weet je dat het je al eens aan ‘motivatie’ ontbreekt. Op zo’n moment kan je best gewoon je loopschoenen aantrekken en lopen. Eens je bezig bent, komt de motivatie van zelf. Als je wacht tot wanneer je gemotiveerd bent om te lopen, dan komt het er nooit van….., zeker niet wanneer je moe bent na een dag werken en het dan ook nog aan het regenen is.

Motivatie is niet iets wat een mens van nature heeft. Motivatie moet opgewekt worden.

Het is nochtans een heel groot voordeel, dat impact heeft op verschillende vlakken in je leven. Je leert dat motivatie wordt opgewekt door de dingen die je doet en je dus niet moet wachten tot de motivatie verschijnt om dingen te doen, want dat doet ze nooit…. . .

Voordeel 2: Je leert een boek niet te beoordelen op basis van de cover.

cover boek

Mensen zullen je verrassen, vooral tijdens halve en volledige marathons. Net als je denkt goed bezig te zijn, word je voorbijgestoken door een 60 jarige loper/loopster met een heel vlotte pas.

Niet alle korte afstand lopers zijn sterk en gespierd en niet alle lange afstand lopers zijn pezig en slank. Je komt lopers in alle vormen, maten en met verschillende mogelijkheden tegen. Dat is een van de mooiste eigenschappen van lopen, iedereen kan het doen.

Het heeft me heel veel geleerd over het beoordelen van anderen en mezelf. We zijn niet allemaal genetisch begaafd om te lopen, maar consistent en op de juiste manier trainen loont. Ik heb al meermaals fantastische resultaten gezien, neergezet door mensen waarvan ik nooit had gedacht dat zij een marathon konden lopen. Zo zie je maar…… .

Voordeel 3: Gewichtsverlies en een steviger lichaam.

gewichtsverlies

Gewichtsverlies is één van de meest voorkomende redenen waarom heel wat mensen beginnen lopen. Dat was het ook voor mezelf, nu ongeveer 18 jaar geleden.

Doorzetten is wel de boodschap, want je lichaam laat niet onmiddellijk alle overtollige kilo’s los. Meer nog, je voeding vóór, tijdens en na het lopen, alsook de manier waarop je traint zijn bepalend voor het gewichtsverlies. In een volgende blog bespreek ik de ‘vijf meest voorkomende loopfouten voor gewichtsverlies ‘.

Hoe dan ook, als je een tijdje aan het lopen bent, word je beloond met:

  1. stevigere spieren
  2. slankere taille
  3. kledij die losser zit
  4. een strakker lichaam

En het allerbelangrijkste

  1. wanneer je in de spiegel kijkt, ben je terecht fier op jezelf!

Voordeel 4: Je krijgt meer gedaan op één dag.

je krijgt meer gedaan op één dag

Wanneer ik destijds startte met lopen, heb ik me heel vaak afgevraagd hoe ik het lopen blijvend zou kunnen combineren met een drukke job en een druk sociaal leven. Intussen weet ik dat ik door te lopen net meer kan doen en niet minder. Het is een vast onderdeel van mijn weekplanning geworden en ik organiseer mijn looptrainingen op de meest efficiënte manier. De beloning is dat mijn hoofd veel helderder is en ik hierdoor veel meer prioriteit kan geven aan wat moet gedaan worden, in plaats van tijd te verspillen aan onnodige dingen.

Volgens mij zijn daar verschillende redenen voor:

  1. Wanneer je aan het lopen bent, komen er situaties naar boven om over na te denken en op te lossen – soms wordt de oplossing van een probleem je tijdens het lopen zo duidelijk. Ik heb trouwens de meest productieve ideeën tijdens de eerste paar uur na mijn training.
  2. In het blad Runners World is een artikel verschenen waarin wordt geschreven dat ‘ uit een in 2012 uitgevoerd onderzoek is gebleken dat fitte mensen beter scoren op geheugentesten, dan mensen die minder of totaal niet fit zijn. Dit sluit aan bij een eerder aangetoonde stelling dat lopen leidt tot een betere focus, beter kunnen relativeren en bijdraagt tot de capaciteit om te multi tasken.
  3. Lopen wordt terecht  ‘ bewegende meditatie ‘ genoemd!

Voordeel 5: Meer energie, niet minder

energie

 

Wanneer je net begint te lopen en je lichaam zich nog moet aanpassen aan deze nieuwe activiteit, kan je je wat meer moe voelen.

MAAR…..

Wanneer je frequenter begint te lopen en je lichaam eraan gewoon geraakt, geeft lopen je meer energie en niet minder.

Dat garandeer ik je! Ik kan het niet wetenschappelijk verklaren, maar na een looptraining voel ik de energie door mijn aderen stromen…. .

Voordeel 6: Lopen is één van de goedkoopste sporten.

Het enige wat je nodig hebt is een voor jouw lichaam geschikt paar loopschoenen. Geen fitness abonnement en geen dure uitrustingen. Je hebt niets of niemand buiten jezelf nodig. Dat is één van de meest fantastische dingen aan deze sport. Lopen biedt dus niet alleen voordelen voor je portemonnee, je kan het doen waar en wanneer je wil. Dus ook als je veel reist.

Ik hoop je hiermee te inspireren om ‘lopen’ een kans te geven en te genieten van alle bijhorende voordelen…… .

Leave a Comment