Lifestyle, Smart & Healthy, Voeding

Vijf voedingstips om je energie een hele dag hoog te houden.

Wanneer piekt jouw energie? Heb je vooral veel energie ‘s morgens, en weinig in de namiddag? Kom je ‘s ochtends traag op gang, maar barst je van energie na de lunch? Of kom je eerder tot leven na 17u?

We hebben allemaal ons natuurlijk ritme, dus misschien is de verwachting een hele dag door veel energie hebben te hoog gegrepen? Doch, als je vind dat je wat extra energie kan gebruiken, lees dan zeker verder. Wat je eet kan een heel grote invloed hebben op je fysieke en mentale energie.

Voedingstip 1: sla geen maaltijden over, anders krijg je zeker een energiedip

Niets nieuws, maar toch zijn er zoveel mensen die heel regelmatig om één of andere reden maaltijden overslaan. Je lichaam is afhankelijk van een energiebron om het op gang te houden. Als je uitgebalanceerde maaltijden en snacks op regelmatige tijdstippen gedurende de dag eet, kan je jouw bloedsuikerspiegel relatief constant houden. Maar wanneer je maaltijden overslaat, kan je bloedsuikerspiegel een duik nemen, waardoor je energieniveau ook keldert.  Je lichaam ’s morgens voorzien van de juiste voedingsstoffen is heel belangrijk. Je cellen zijn leeg en hebben nood aan een voedingstofrijk ontbijt. Voorzie ook een ‘ power snack’ in de namiddag, om de lange tijd tussen de lunch en het diner te overbruggen.  

Voedingstip 2: maaltijden moeten ‘ juist goed ‘ zijn

De grootte van je maaltijd is van groot belang, omdat zowel te kleine als te grote maaltijden je energie verlagen. Als je niet genoeg eet, dan heb je onvoldoende brandstof om het uit te houden tot je volgende maaltijd of snack. En wanneer je een grote maaltijd eet, heeft je lichaam veel energie nodig om de voeding te verwerken, waardoor je je moe kan voelen. Plan je maaltijden en snacks zodat je juist genoeg eet om voldaan te zijn. Als je regelmatig eet, heb je geen grote maaltijden nodig.

Voedingstip 3: eet voldoende proteïnen

Proteïnen doen meer dan spierbehoud –en opbouw alleen – ze zorgen ervoor dat je meer voldaan bent na je maaltijd en helpen je mentaal alert te blijven. Zo  blijft je energie doorheen de dag hoog. Proteïnerijke  voeding helpt ook om meer chemische stoffen in de hersenen te produceren die zorgen voor een betere concentratie en een helderder hoofd.

Voedingstip 4: drink voldoende om dorst te vermijden

Je zou toch niet met je auto doorheen de woestijn rijden, zonder zeker te zijn dat je koelsysteem goed werkt? Dat geldt ook voor de motor van je lichaam. Die werkt ook niet goed, bij een tekort aan water. Dehydratatie kan leiden tot vermoeidheid, minder helder kunnen denken en een verlaagde concentratie. Zowel water, thee als koffie ( in beperkte mate) helpen je lichaam te hydrateren.

Voedingstip 5: eet uitgebalanceerde maaltijden voor een constante energie

Uitgebalanceerde maaltijden en snacks leveren een constante energie. Proteïnen, koolhyraten en vetten worden op een verschillende manier verteerd, waardoor maaltijden waarbij deze voedingstoffen in balans zijn je bloedsuikerspiegel constant houden en energiedips vermijden. Zo geeft een voedingsshake met proteïnen en koolhydraten een vitaal gevoel , omdat de koolhydraten je voorzien van snelle energie en de proteïnen hun energie langzaam afgeven. Eet je daarentegen een koolhydraatrijke maaltijd ( zoals een boterham met confituur, chocopasta, …), dan worden alle voedingsstoffen op dezelfde manier en allemaal even snel verteerd. Zonder voldoende proteïnen in je maaltijden en snacks zal je energiepeil heel snel dippen.

Leave a Comment