Lifestyle, Smart & Healthy

Vier energierovers – hoe vermijd je ze?

Laat ons nu de vier meest gemaakte fouten ontdekken die je lichaam onttrekken aan energie.
Te samen wegen deze fouten door en beroven ze jouw lichaam beetje bij beetje van energie. Het voordeel is, wanneer je ze oplost, zorgen ze zonder enige twijfel voor een betere gezondheid. Kleine aanpassingen op alle gebied maken je sterker en gezonder. Zelfs heel kleine baby steps elke maand helpen je vooruit.

Nu denk je waarschijnlijk dat ik ga beginnen met voeding, maar deze lijst begint en eindigt met onze gedachten en emoties.

De nummer 1 energierover, zal allicht geen verrassing zijn, namelijk stress.
Iedereen voelt het, maar slechts weinig mensen nemen dit serieus en beseffen welke impact dit heeft op onze gezondheid, onze vreugde en onze levensverwachtingen. Zelfs dokters zien het vaak als een symptoom. Ze zijn heel sterk om symptomen weg te nemen, en zijn veel minder bezig met het aanpakken van de oorzaken van stress. Uit studie blijkt dat 75% van de doktersbezoeken stress gerelateerd is en in slechts 3% wordt er gesproken over manieren om stress te reduceren. Stress is dus het eerste wat we moeten aanpakken als we ons beter willen voelen.
Stress is vaak de reden van vreetbuien, drang naar suikers, verslavingen, problemen met hormonen, traag metabolisme, emotionele schommelingen en vermoeidheid. Ook al weten we dit, het is geen evidentie om ermee om te gaan.
Wat is stress? Stress is eigenlijk een andere manier om te zeggen ‘ vecht en vlucht ‘. Het geeft ons de mogelijkheid om te vluchten wanneer we worden aangevallen door een leeuw. In de drukke wereld van vandaag leven we constant in een toestand van angst en paniek en we gaan eraan kapot. Wat gebeurt er in ons lichaam als we stress hebben: het hormoon cortisol is verantwoordelijk voor de aanmaak van glucose, suiker, om dit zo snel als mogelijk ter beschikking te stellen van onze spieren, zodat we kunnen vluchten als we in nood zijn. Als we dagelijks met stress leven komen we terecht in een cortisol-rollercoaster en dat heeft een heel zwaar effect op je energiepeil en je lichaam. Net zoals we een stress reactie hebben, hebben we ook de mogelijkheid om te ontspannen door beweging, yoga, ademhalingsoefeningen,….

De nummer 2 meest gemaakte fout is gebrek aan regelmatige lichaamsbeweging.
Je lichaam uitdagen met beweging en sport zorgt voor gezonde stress. Onze cellen bevatten heel kleine motortjes, zijnde mitochondria, die verantwoordelijk zijn om je voeding om te zetten in energie. De kwantiteit en de kwaliteit van deze motortjes bepaalt de kwantiteit en de kwaliteit van onze energie. Deze mitochondria worden gebouwd door een gezonde actieve levensstijl. Je hoeft geen profwielrenner, marathonloper of fitnessgek te zijn om de voordelen van regelmatige cardio-en krachttraining te ervaren. Het enige wat je moet doen is bewegen, gewoon bewegen ( wandelen, dansen, yoga, spieroefeningen,….). Zet bewegen in je agenda onder “ afspraak met mezelf”.
Bewegen berooft je lichaam niet van energie, het geeft je energie. ‘Zitten’ daarentegen wordt door experts ‘roken’ genoemd. Hoe meer je zit, hoe slechter je levenskwaliteit wordt. Zorg ervoor dat je elke 30’ opstaat van achter je bureau en één minuutje gaat bewegen.
Een gezonde actieve levensstijl hoeft niet veel extra tijd te kosten. Er zijn trouwens meer dan voldoende 30’ online-workouts te vinden.

De nummer 3 meest gemaakte fout is voorbij gaan aan het belang van een optimale spijsvertering en signalen zoals een opgeblazen gevoel.
Een gezonde darmflora is essentieel voor energie en algemeen welzijn. Gewichtstoename, auto-Immuunziekte, lage immuniteit, trage genezing, depressie en vermoeidheid zijn allemaal symptomen van een darmflora die uit balans is ( meer slechte dan goede bacteriën) en een vertraagd spijsverteringsstelsel. De slechte bacteriën worden gevoed door bewerkte voeding, tarwe en suiker. 60% van uw immuniteitssysteem leeft in je darmen. Een gezonde darm betekent dus een gezonde “jij”.
5 makkelijke manieren om je darmen gezonder te maken:
• Eet vers fruit en groenten. Die voeden de goede bacteriën met veel vezels
• Vermijd bewerkte voeding, tarwe en suiker. Deze voeding onttrekt vitaminen en vezels aan je darmen en lokken ontstekingen uit
• Drink water
• Eet langzaam en kauw je voeding goed
• Beweeg: beweging helpt om de goede bacteriën te verhogen en stimuleert de stoelgang

De nummer 4 meest gemaakte fout is perfectionisme.
Je hoeft niet perfect te zijn, om je goed te voelen. Je hoeft geen kcal te tellen, je maaltijden af te wegen, constant bezig te zijn met je volgende maaltijden. Dat kost je bakken energie en maakt gezonde voeding tot je vijand in plaats van iets om van te genieten. Perfectionisme is een mythe. Focus je op elke kleine vooruitgang die je maakt. Met baby steps bereik je op een bewuste manier het gewenste resultaat!

Leave a Comment