Lifestyle, Smart & Healthy

De meest gemaakte dieetfouten

Het is inderdaad zo – gewicht verliezen is geen simpele opdracht. Moest dat wel het geval zijn, dan zouden veel minder mensen moeite hebben om hun gewicht naar beneden te krijgen en de kilo’s er ook af te houden. Minder calorieën innemen dan je verbruikt lijkt een eenvoudige formule, maar je echt bewust worden van de calorieën die je eet en degene die je verbrandt, vraagt wel wat oefening.

Ik zie heel veel mensen die willen afvallen cruciale fouten maken bij het opmaken van hun voedingsplan, waardoor ze ondanks veel inspanningen er niet in slagen om gewicht te verliezen.

Vaak is dit te wijten aan een of meerdere van onderstaande fouten.

Maaltijden overslaan: heel veel mensen denken dat maaltijden overslaan een snelle en makkelijke manier is om minder calorieën binnen te nemen, doch dit is zelden een goede tactiek. Het is bijna altijd zo dat als je een maaltijd overslaat, je meer honger hebt bij de volgende maaltijd, je jezelf sust met de gedachte dat je bijna nog niets gegeten hebt, en je dus overeet. De meest succesvolle afslankers eten met regelmaat en eten een gezonde tussendoor als de tijd tussen twee maaltijden vier uren is.

Niet voldoende proteïnen eten: de meeste mensen die willen afslanken, nemen vaak groenten als tussendoor, omdat die de minste calorieën bevatten. En op zich zijn groenten ook een heel verstandige keuze. Maar als je niet voldoende proteïnen eet, heb je snel opnieuw honger. Proteïnen geven namelijk een meer verzadigd gevoel dan koolhydraten en vetten. Zorg er dus voor dat je bij elke maaltijd en snack proteïnen eet. Zowel plantaardige als dierlijke!

Niet voldoende koolhydraten eten: er is heel wat te doen rond lage koolhydraat diëten. Maar als je zoals bij een proteïne dieet te veel koolhydraten schrapt, dan vermijd je ook de gezonde koolhydraten zoals fruit en groenten die heel rijk zijn aan vezels en anti-oxidanten. Je hebt deze koolhydraten nodig als brandstof voor je dagelijkse activiteit en hun vezels geven je een voldaan gevoel.

Niet bewust eten: het kan best zijn dat je een algemeen voedingsschema hebt en dat je denkt te weten hoeveel calorieën je eet. Je hebt dan ook niet de intentie om de calorieën op te schrijven. Maar mogelijks vergeet je wel een paar extraatjes, zoals de kleine knabbels doorheen de dag, je porties die geleidelijk aan groter worden, de toevoegingen en dressings die je niet meetelt. Schrijf eens op wat je gedurende de dag allemaal op eet en hoeveel calorieën je inneemt. Meten is weten!

Denken dat alle gezonde voeding, ook weinig calorieën bevat: je mag er ook zeker niet vanuit gaan dat je voeding met het label ‘ laag vetgehalte’, ‘suikervrij’ en’superfood’ overvloedig mag eten. Calorieën tellen nog steeds en het is dus belangrijk om het voedingsetiket te bekijken zodat je weet wat je eet. Let daarbij ook vooral op de samenstelling van de voeding.

Te veel verandering tegelijk: slechts een minderheid van de mensen slaagt er in om hun eetgewoonte en levensstijl van de ene op de andere dag te veranderen. Voor de meerderheid moet verandering stap voor stap gaan. Te veel verandering ineens leidt in vele gevallen tot opgeven. Maak kleine aanpassingen, waarvan je weet dat je ze kan volhouden. Zoals elke dag een beetje meer bewegen, een beetje meer groenten eten, een beetje meer water drinken…. . Wit brood vervangen door bruin brood en bij voorkeur speltbrood. Elke week een glaasje minder alcohol drinken, …. .

Het aantal calorieën dat je verbrandt door te sporten overschatten: studies tonen aan dat mensen de hoeveelheid verbruikte calorieën met 25% overschatten. Door na een avondje uit het blokje rond te gaan joggen, heb je nog niet alle extra calorieën verbrandt. Daar heb je toch al snel twee uurtjes lopen in plaats van één uurtje joggen voor nodig.

Tot slot, de allergrootste fout die je kan maken is beslissen om op dieet te gaan! Een dieet is tijdelijk, een verandering van levensstijl is permanent. Eens je je bewust bent van wat je eet, is calorieën tellen totaal overbodig!

Leave a Comment